Stockholmsrallyt 2025 gick av stapeln den 30 augusti.

  • 13 sep 2025

 

Samling vid kullen strax innan rallystarten

Stockholmsrallyt 2025 gick av stapel den 30 augusti men det kan var roligt att veta att arbetet börjar redan under våren. Då planeras banan, i år fint av Tord, och så är vi ett gäng som provkör rundan, funderar och resonerar kring grus, kontrollplatser, kluriga korsningar och räknar ut antalet pilar som kommer behövas.

Frågorna till kontrollen är ett lagarbete som samlas in under sommaren.

Dagen D samlas i år sju mer eller mindre morgonpigga funktionärer i ottan vid Telje Choppers gård. Lennart har gjort ett fantastiskt förarbete så allt material fördelas enkelt på tre bilar som hjälps åt att pila den 8,9 mil banan. Man kan fråga sig vad som är galnast, att stiga upp 5 på morgonen för att pila en bana söder om Södertälje, eller att inte göra det? Det är god stämning och allt är bra förberett. Samarbete när det är som bäst, fint morgonväder, även om regnet hänger i luften, utmed kurviga vägar. Meningsfullt.

Vid 9-tiden rullar de första hojarna in till Telje choppers gårdsplan och seketariatet rattas med lätt hand av Steve Tell och Per Berglund. Slangen ser till att det finns nybryggt kaffe. Totalt är det 35 anmälda som åker rallyt. Roligt att nämna är att Lars-Göran Lindgren körde banan på sin trimmade moped DT50 MX.

I Vagnhärad höll Sören Sandell och Janne i kontrollen med frågor.

Café Utsikten upplät en del av deras parkering till oss och det var flera som tog chansen till en bensträckare med fika.

I förgrunden ser vi Janne spana in John Björks Suzuki GT 750J, -72 och Hasse Erikssons Honda CB 650 -81.

Åter i Valsta serveras det 4 olika sorters smörgåstårta, så alla blir mätta och belåtna.

Lennart Halme, John Björk,  Göran Hjertstedt och smörgåstårta.

Under tiden rättas frågorna och årets vinnare är Ragnar Södergren. Stort grattis!


I år lämnade Jan Liljedahl silverpilarna hemma och rundade banan på sin Monark Blue Stinget 200cc Ardiemotor. Notera släpet i bakgrunden.

Förra året var det körigt för Torsten som alltid är redo med skamkärran. I år var det lugnare. Steve fick punka på sin Monark Albin 1942 års modell och fick hjälp tillbaks till Telje Choppers. Väl där försöker han laga punkteringen och som sig bör hittar just Slangen en slang som passar.

Slutet gott. Efter en fin, lagom händelserik dag kan alla rulla hemåt.

Gör er redo för höstens första månadsmöte onsdagen 1 oktober. Då kommer Bertil Mässing prata om öl.

 

Vid pennan, Anne-Li

Foto av Hasse Eriksson