56:e Stockholmsrallyt 2023

  • 3 sep 2023

Lördagen 26:e augusti var det dags för det 56:e Stockholmsrallyt

Grå skyar och varning för regn. Alltså en typisk höstdag. Men Göran, ordföranden i MCHK Stockholm, skickade ett SMS på förmiddagen och ”lovade” uppehåll. Löftet hölls (nästan).


Våra värdar Telge Choppers, Engberg, Ärtan, Mandeln och ordf. Slangen

Samlingsplatsen var Telge Choppers strax utanför Södertälje. Precis ett sånt ställe jag skulle skaffa om jag hade mycket pengar. Ett före detta vårdhem som omvandlats till klubbstuga med mekarbås, café, bar, övernattningsrum och biljardrum. En stor altan med soffor och bord att hänga i, grillar och scen. Uppställningsplats. Ett typiskt villha-ställe. Ett stort Tack för att vi fick komma dit.


Göran går igenom förutsättningarna för dagens rally.

Instruktioner och utspridd start i vanlig ordning. Ett 30-tal hojar ställde upp inklusive 3 stycken från Telge Choppers.


Kluriga frågor på 1:a kontrollen.

Vi rullade iväg på en 13 mil lång blandning av grus- och asfaltvägar i Sörmland runt Nykvarn, Gnesta och Åkers styckebruk. Gruset började få en intressant konsistens när jag från bakre leden körde. Fler än en gång undrade jag om jag fått punka på bakhjulet för det sladdade betänkligt.

Lite split-vision behövdes för att både hålla koll på lersträngarna och kolla på den fantastiska omgivningen. Ett Sverige som börjar slå om till höstläge är vackert även om det signalerar ett långt köruppehåll.


Segraren Tord Pantzar vid 1:a kontrollen.

På två ställen stannade vi för bensträckare och kluriga frågor. Både förare och hojar blev mer och mer gråa av vägsprut allteftersom. Dom riktiga hjältarna var de som körde med sina långgafflar i leran, han som körde en Heinkel skoter med små hjul och dom som körde mer moderna maskiner. Dom äldre hojarna är ju byggda för grusvägar så dom gick som tåget i spåren.


Hans Åberg med sin Husqvarna mod 24. Det tog god tid med Svartqvarnan men i mål kom han.


Alla hojar var skitiga utom en, se nästa bild.


Peter Josefssons Heinkel Tourist från 1962 såg nytvättad ut efter målgången!


Även långgafflarna tog sig runt på leriga vägar.

Ett något slitet och grådaskigt men glatt gäng kom tillbaka till startplatsen och fick en mycket god smörgåstårta som belöning. Och kaffet smakade utom förträffligt.


Det var smörgåstårta från Gnesta som gällde som lunch.


Alf Fast gladde sig åt 2:a priset.

Segrare var Tord Pantzar på Royal Enfield Interceptor, 2:a plats Alf Fast på Kawasaki 750 LTD och 3:je plats Torbjörn Eriksson Triumph Trident T160.

Tack alla som rekat, pilat, planera och administrerat detta rally. Och ordnat ett fint prisbord.

Resultatlistan nedan:

Vid pennan Lars Johansson